NL: Wil je toegang tot alle opgeloste mysterie caches dan kan je Premium Member
worden door een eenmalige donatie te doen via het Premium Member artikel.

UK: If you want access to all solved mystery caches then you can become
Premium Member through a one-time donation via the Premium Member article.

D: Wenn Sie Zugriff auf alle gelösten Mystery-Caches haben möchten, können Sie
Premium-Mitglied werden durch eine einmalige Spende über den Premium Member Artikel.

Forumregels / Forum rules / Forum Regeln & Openen nieuwe topics / Starting new topics / Neue Themen erstellen.


Waardering:
  • 82 stemmen - gemiddelde waardering is 2.83
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
NIET 'bedelen' om eindcoordinaten
#1
Onderstaande berichtje kreeg ik vandaag van een gebruiker van ons forum:

Citaat:Hallo

Er moet me iets van het Hart

Ik puzzel al jaren op deze site en heb met behulp van deze al vele puzzels op kunnen lossen en nieuwe oplos manieren geleerd :-D

Maar wat me de laatste tijd steeds vaker opvalt is dat er leden in plaats van een evt beter uitleg te vragen of aangeven wat ze zoal zelf al geprobeerd hebben Gelijk vragen om het coördinaat.

Ik ben blij met de nieuwe regel dat als een puzzel is opgelost het coördinaat er als spoiler evt bij gezet kan worden zodat iedereen de keuze heeft om wel of niet het 1st zelf te proberen.

Maar gewoon klakkeloos vragen om het coördinaat vind ik zelf een beetje jammer en wilde dit jullie toch even onder de aandacht brengen. Ok iedereen is vrij om te doen en waarschijnlijk is dit moeilijk tegen te gaan maar misschien iets hierover in de regels zetten ?

Met vriendelijk

Ik wil me bij de inhoud volledig aansluiten.

Ook mij was deze vreemde tendens al opgevallen. De uitleg van een puzzeltje is iemand niet duidelijk of men leest zelfs over de duidelijke oplossing of eindcoordinaat heen en gaat gelijk om het eindcoordinaat bedelen. We hebben toch heel duidelijk in de forumregels opgenomen dat we eerst een oplossing willen zien en dan pas het eindcoordinaat? Het staat zelfs in het rood bovenaan het forum. Wat is hier onduidelijk aan? Is het russisch of chinees? Vraag gewoon even om een nadere toelichting ipv gelijk het eindcoordinaat vragen. We verplaatsen dergelijke discussies ook al regelmatig terug naar niet opgeloste caches.

We hebben een half jaar geleden besloten om eindcoordinaten toe te staan, nadat er eerst een duidelijke oplossing is gekomen.

Ga dan niet de grenzen opzoeken, want de grens is duidelijk. Het team gaat hier maar eens strenger op toezien en bij overtreden van dat regeltje rest niets anders dan het uitdelen van een waarschuwing en bij herhaaldelijk bedelen kunnen we een account voor bepaalde tijd opschorten of we laten er een schrijfcontrole op los.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NL: Waar moet een eerste bericht in een nieuwe discussie aan voldoen? / Na het plaatsen van de oplossing, mag het eindcoordinaat worden gegeven!
UK: What requirements should the first post in a new topic meet? / Placing a final coordinate is allowed after the solution is placed first!
D: Welche Kriterien muss eine erste Nachricht in einer neuen Diskussion erfüllen? Nach dem Platzieren der Lösung kann die endgültige Koordinate angegeben werden!

NL: Opgeloste of gearchiveerde caches kan je melden met de Rapporteren button. / Een foto kan worden toegevoegd met de Add image to post knop.
UK: You can report solved or archived caches with the Report button. / A photo can be added by using the Add image to post button.
D: Sie können gelöste oder archivierte Caches mit der Schaltfläche Bericht melden. / Mit der Schaltfläche Bild zum Beitrag hinzufügen kann ein Foto hinzugefügt werden.

HTML5 Icon
---------------------------------------------------------------------------------------------------
To hide is the beginning, to solve is the challenge, to seek is the adventure.


[-] De volgende leden bedankten GeoLeaks voor dit bericht:
  • AWS, Boneshaker, Ewbeetje, ilianaopa, J.Assange, KaPe-, kerstboom, Pallidum, puntjesjager, Robin Hood, SagaNoren, solujelo, Wiekiewiek
#2
Ook ik sluit me volledig bij de schrijver aan.
Samen doen is het motto wat mij betreft.
[-] De volgende leden bedankten Pallidum voor dit bericht:
  • GeoLeaks, J.Assange, SagaNoren, solujelo
#3
Helemaal mee eens !
[-] De volgende leden bedankten faith voor dit bericht:
  • solujelo
#4
Idem dito Faith !
#5
Helemaal mee eens.
#6
En een extra verzoek: graag ook de oplossingsmethode vermelden in het antwoord. Dus niet alleen A=4, B=9, C=1 etc, maar ook waarom A dan 4 is (van welk jaartal dit het 4e cijfer is of welk woord gestapelteld is).
[-] De volgende leden bedankten Jippie voor dit bericht:
  • Elmo74, Ewbeetje, GeoLeaks, JoskeVermeulen, KaPe-, Norton, puntjesjager, superdingo
#7
Citaat:Geplaatst door Jippie - Vandaag 09:10
En een extra verzoek: graag ook de oplossingsmethode vermelden in het antwoord. Dus niet alleen A=4, B=9, C=1 etc, maar ook waarom A dan 4 is (van welk jaartal dit het 4e cijfer is of welk woord gestapelteld is).

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik moet eerlijk toegeven dat een beetje zelf zoeken wel leuk moet blijven, maar je moet ook weten waar en hoe je moet zoeken wil je er iets van opsteken.

Ook het feit dat niet zomaar de eindcoördinaten gegeven worden vind ik goed. Een duw in de juiste richting volstaat meestal om de oplossing zelf te vinden. Daarna is de voldoening nog zo groot.

Greetz, KaPe-
[-] De volgende leden bedankten KaPe- voor dit bericht:
  • firenicky, GeoLeaks, smeernippel
#8
Klopt oplos methode is fijn om te hebben en niet alleen het coördinaat.
Volgende gelijksoortige puzzel kunnen we dan gewoon zelf oplossen.
Bij de rest sluit ik mij aan.
mvrg smeernippel
#9
ik vind puzzelen een ramp graag wel eindcoordinaten
[-] De volgende leden bedankten hans1950 voor dit bericht:
  • Kuifje
#10
Hans1950 lees het bericht nog eens goed! dan zie je dat er staat: We hebben een half jaar geleden besloten om eindcoordinaten toe te staan, nadat er eerst een duidelijke oplossing is gekomen.

Waar het om gaat is dat men niet Klakkeloos vraagt om eind coördinaten !! Maar vraagt om meer uitleg en of aan geeft wat men zelf al heeft geprobeerd aan de hand van de gegeven oplossing.


Jippie: bent met je eens meer uitleg over de oplos methode (Idm natuurlijk) dan simpel A=2 B=3 enz zou fijn zijn want daar leer je vaak weer wat van :-D
#11
Geheel met Jippie eens
vriendelijke groeten
Cirkel
#12
Naar gewoonte probeer ik tenminste een mysterie op te lossen ook al zijn ze moeilijk , af en toe een vraag stellen hoe men tot de oplossing komt is er ook bij. Zo maar gewoon de coördinaten vragen kan dus niet dat is persoonlijk mijn mening . Ik heb het ook moeilijk en blijf zoeken tot er een idee komt, zo leer je veel beter u weg in dit doolhof kennen. Groetjes guidopa
#13
Naar aanleiding van het verzoek van Jippie:

Iedereen is vrij om bij dergelijke oplossingen om een nadere toelichting te vragen. Vraag het en help elkaar, zodat niet alleen de antwoorden duidelijk zijn, maar ook hoe je daartoe bent gekomen. Vooral dat stukje is belangrijk: leren van elkaar en leren de verschillende oplossingsmethodes te herkennen.

Verder is dit topic bedoeld om een einde te maken aan het klakkeloos smeken om eindcoordinaten zonder op de oplossing van een cache te wachten. Alle gebruikers hebben hier inmiddels ook een persoonlijk bericht over ontvangen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
To hide is the beginning, to solve is the challenge, to seek is the adventure.


#14
Ben er roerend mee eens. Ben niet zo'n sterke puzzelaar, wordt graag op het goede spoor gezet om tot de oplossing te komen. Ter lering ende vermaak.
#15
als je 30 euro schenkt, ben je geen bedelaar,
ik heb lust om buiten te gaan wandelen en zoeken, niet uren achter een scherm te zitten
[-] De volgende leden bedankten benjike voor dit bericht:
  • Kuifje
#16
De forumregels zijn hier duidelijk over benjike.

Is een oplossing niet duidelijk of is het puzzeltje wellicht aangepast, stel dan in het topic je vraag en ga niet klakkeloos om een eindcoordinaat vragen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
To hide is the beginning, to solve is the challenge, to seek is the adventure.


#17
je hebt graag puzzelaars en andere,
dit schrijft jullie team zelf, lees:
Premium Member – spend less time puzzling, more time geocaching.

After placing the right solution, the final coordinates may be given!
dat is mijn gedacht
#18
“Spend LESS time puzzling”, dus niet: “Spend NO time puzzling.”

En verder:

“After placing the right solution, the final coordinates MAY be given”, dus niet:

“After placing the right solution, the final coordinates MUST be given.”

En “please begg for the right coordinates.” Of iets van dien aard heb ik in de tekst ook niet kunnen vinden.

Gewoon saampjes doen dus en elkaar helpen, blijft gewoon leuk en leerzaam op deze manier.
[-] De volgende leden bedankten Pallidum voor dit bericht:
  • GeoLeaks
#19
Dit levert een eindeloze discussie op mensen...

Voor die mensen die niet graag puzzelen: wacht tot de eindcoordinaten worden gegeven na de oplossing of zoek gewoon traditionals.

Soms is een puzzel gewoon heel moeilijk, maar samen komen we er vaak wel uit. Het vragen naar eindcoordinaten is heel wat anders als vragen om een betere uitleg. Wat voor de één soms heel duidelijk is, is voor de ander misschien nog heel onduidelijk. Het is hier een beetje geven en nemen op het forum, dus help elkaar zo goed het kan.

Ik ben ook een buiten mens en ik heb respect voor die mensen die urenlang (dagenlang) achter een puzzel zitten en tot een oplossing komen. Voor die mensen dan ook een dikke pluim!!!!!!

Ook ik neem wel eens gewoon de eindcoordinaten over, maar ben toch nieuwsgierig naar "hoe de puzzel op te lossen".

Respecteer gewoon de forumregels, dat lijkt me niet zo heel moeilijk...
[-] De volgende leden bedankten Robin Hood voor dit bericht:
  • AWS, faith, GeoLeaks, Huh?!, Mannerheim, Pallidum, SagaNoren, Sjmeed
#20
Het feit dat we reageren op deze discussie wil zeggen dat we ook wel eens gebruik maken van aangedragen oplossingen. Vaak gaat het over kennisvragen waarbij we een bepaald antwoord niet weten te vinden of een ander antwoord hebben. Wat wij niet doen is een ***** of misschien iets minder gewoon overnemen dan de cache gaan zoeken. We hebben soms een oplossing gezien en moeten dan tot de conclusie komen dat deze puzzel gewoon te hoog gegrepen is voor ons en dus ook niet de cache gaan zoeken. Dit vinden we niet kunnen ten opzichte van de puzzelmaker maar je houdt ook je zelf voor de gek immers je hebt gewoon geen *****sterrencache gedaan. Wij hebben met onze gelegde caches zelf al geconstateerd dat mensen ook de coördinaten van multicaches vragen en dan alleen de eindcache doen, een glijdende schaal. Toch zien we dat op meer gebieden. Klimcaches worden gelogd door mensen die niet klimmen, lockpickcaches worden gelogd door mensen die niet lockpicken. wat heeft dan het D/T nog voor een zin. We weten echter ook wel dat we met deze discussie niets veranderen.

Willy+Francina
[-] De volgende leden bedankten Willy+Francina voor dit bericht:
  • AWS, GeoLeaks, hansjebrinker, Wiekiewiek
#21
Als "legger" is het natuurlijk niet plezant om te zien dat al je werk zomaar wordt vrijgegeven op een site. Maar hey, shit happens!

Ik heb zelf ondervonden dat er enorm veel onderling wordt uitgewisseld. Is het niet op events dan is het wel ergens op een Facebook pagina. Maar oh wee als de naam Geoleaks valt...

Waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat men vrij kort na het online komen al oplossingen begint te posten. Dit toont weinig respect naar de CO toe. Waar is de regel gebleven van "de podium plaatsen zijn vergeven"!! Misschien moet er een regel toegepast worden waarbij een bepaalde periode gerespecteerd wordt alvorens men oplossingen gaat delen.

Als leek ging ik in het begin opzoek naar tradies, daarna was het af en toe een Multi. Geleidelijk aan kwamen de mysterys aan bod.
Maar sommige Co's gaan vrij ver in het bedenken van mysterys en net daar is deze site een verrijking!

Niet enkele om na vele avonden frustratie het antwoord te bemachtigen maar ook vaak om de hersenkronkels van een CO te achterhalen. Op deze manier heb ik met de tijd al veel bijgeleerd en heeft het me ook geholpen in het zelf oplossen van een mystery.

Ik ben het daarom eens met Robin Hood.
Respect voor degene die uren lang naar een oplossing kunnen speuren. Maar vaak intrigeert me het bekomen tot vaak meer...

Geef mij maar de open natuur Big Grin
#22
Big Grin het laatste van "open natuur", dat bevalt mij het meesteBig Grin,
waarom nog de moeite steken als CO om een puzzel te maken,
en zich achteraf te ergeren als de oplossingen te grabbel gegooid worden, kan er van meesprekenBig Grin,
#23
Det er rart at man kan hjælpe hinanden ?
så vi kan bruge mere tid ude i naturen
#24
Google translate:

"Het is fijn om elkaar te kunnen helpen?
zodat we meer tijd in de natuur kunnen doorbrengen"

Das een mooie gedachte idd!
#25
Klakkeloos om eindcoördinaten vragen is ook niet mijn stijl. Puzzels oplossen vind ik leuk om te doen en besteed daar best veel tijd aan. En soms vraag ik weleens om hulp van anderen als ik er zelf niet uitkom, maar ik probeer altijd eerst zelf om een puzzel op te lossen.

Dat is volgens mij ook de hele opzet van zo'n website als deze.


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Mark All Forums Read







Archiefmodus | Contact opnemen | GeoLeaks Geocaching Forum | Naar boven | | RSS-syndicatie | Tapatalk App Mobiel forum